Slovník pojmov

Naučte sa hovoriť jazykom Honda

Bluetooth
Bluetooth je štandard bezdrôtovej komunikácie, ktorý sa používa na pripojenie mobilného telefónu alebo iných zariadení s funkciou Bluetooth ku kompatibilným vozidlám. Umožňuje, aby ste mali voľné ruky na dôležité činnosti šoférovania.

Výškové reproduktory
Tieto malé, doplnkové reproduktory pomáhajú zaistiť dokonale čistý zvuk v zábavnom systéme vozidla. Montujú sa vpredu na bokoch do vozidiel s vyššou výbavou, znižujú skreslenie zvuku a zaisťujú dokonalú presnosť vysokých tónov.

ABS (protiblokovací brzdový systém)
Náš protiblokovací brzdový systém (ABS) bráni zablokovaniu kolies pri núdzovom brzdení, aby bolo pri ňom možné vyhnúť sa prekážkam. Máte tak vozidlo pod kontrolou bez ohľadu na počasie.

ACC (adaptívny tempomat)
Naša technológia adaptívneho tempomatu (ACC) vám pomôže udržiavať primeranú rýchlosť a bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred vami, takže jazda po diaľnici bude menej stresujúca.

V prednej mriežke je namontovaný radar, ktorý meria vzdialenosť od vozidla pred vami a reguluje vzdialenosť, na ktorú sa môžete priblížiť. ACC funguje po aktivácii používateľom.

Aktívne predné opierky hlavy
Aktívne predné opierky hlavy chránia hlavu, krk a chrbticu pred nárazom, keď do vás niekto nabúra zozadu.

Pri náraze do zadnej časti vozidla sa telo cestujúceho pritlačí na operadlo. Tento tlak sa potom mechanicky prenesie z bedrovej časti cez prepojenia, ktoré potlačia opierku hlavy nahor a dopredu, čím sa zmenší medzera medzi hlavou a opierkou hlavy a obmedzí možnosť hyperextenzie krku.

Aktívna bezpečnosť
Naša technológia aktívnej bezpečnosti dokáže v zlomkoch sekundy pred nehodou veľké veci. Medzi jej systémy patrí protiblokovací brzdový systém (ABS), elektronické rozdelenie brzdovej sily (EBD), pokročilý systém podpory riadenia (ADAS) a asistent stability vozidla (VSA). Každý z nich sa podieľa na vašej bezpečnosti tým, že v prvom rade zabraňuje nehode.

ADAS (pokročilý systém podpory riadenia)
ADAS je pojem, ktorý zastrešuje adaptívny tempomat (ACC), systém podpory riadenia vozidla v jazdnom pruhu (LKAS) a brzdový systém zmiernenia zrážky (CMBS).

ACE (Pokročilá kompatibilita konštrukcie)
Naše vozidlá majú konštrukciu rámu špeciálne navrhnutú tak, aby zmiernila náraz a zaistila vašu bezpečnosť v prípade čelnej zrážky.

Inovatívny tvar karosérie absorbuje energiu nárazu na veľkej ploche, aby sa zachoval priestor vo vozidle, čím sa zvyšuje vaša bezpečnosť a bezpečnosť spolucestujúcich. Okrem zmeny smeru čelnej sily dokáže technológia pokročilej kompatibility konštrukcie (ACE) minimalizovať škodu na ostatných vozidlách, ktoré sú súčasťou zrážky.

Aerodynamika
Vychutnajte si pokojnejšiu, tichšiu jazdu a šetrite palivo. Naše vozidlá sú navrhnuté aerodynamicky a usilovne pracujeme na tom, aby bol koeficient odporu vzduchu (Cd) čo najnižší. Je to technický proces, ale čím nižšie je toto číslo, tým menší je odpor vetra a vozidlo sa ľahšie pohybuje.

Brzdový asistent
Odhalí, ak núdzovo zastavujete a automaticky zvýši brzdnú silu. Táto veľká brzdná sila pomáha skrátiť brzdnú dráhu.

CMBS (brzdový systém zmiernenia zrážky)
Náš brzdový systém zmiernenia zrážky (CMBS) vás upozorní na hroziacu zrážku alebo, ak je už príliš neskoro, začne automaticky brzdiť.

Za mriežkou je namontovaný malý radar, ktorý funguje ako „oko“, ktoré nepretržite vysiela signál a vyhodnocuje spätný signál. Tento systém dokáže odhaliť prekážku a vypočítať jej vzdialenosť a rýchlosť približovania.

Ak systém odhalí prekážku nad určitou hraničnou hodnotou, upozorní vás blikajúcim indikátorom a alarmom. Ak nebudete reagovať, systém mierne pribrzdí a jemne potiahne bezpečnostným pásom. Ak ani vtedy nezareagujete a bude bezprostredne hroziť čelná zrážka, pevne sa zatiahnu obidva predné bezpečnostné pásy a vozidlo začne prudko brzdiť.

CMBS znižuje rýchlosť pri náraze, potenciálne škody na vozidle a čo je najdôležitejšie, chráni vás a vašich spolucestujúcich.

Common Rail
Naftový motor common rail umožňuje rýchle vstrekovanie extrémne presných dávok paliva do spaľovacej komory. Vďaka tomu tvorí palivo jemnejšiu hmlu a účinnejšie sa spaľuje.

Výsledkom je tichý, úsporný motor, ktorý tiež ponúka nižšie emisie.

CVT (kontinuálne variabilná prevodovka)
Kontinuálne variabilná prevodovka (CVT) je dômyselná úprava automatickej prevodovky. Vďaka plynulému preraďovaniu v takmer nekonečnom rozsahu prevodových pomerov ponúka efektívnosť a lepšiu spotrebu paliva.

Bezpečnostný zámok
Zlodeji, ktorí chcú ukradnúť auto zvonku alebo zvnútra rozbitím okna, sa doňho aj tak nedostanú – bezpečnostný zámok môžete ovládať iba vy pomocou svojho kľúča.

Dvojitý priečny záves
Tento spôsob zavesenia umožňuje maximálnu presnosť pohybu kolies a zároveň obmedzuje pohyb karosérie pri brzdení a prechádzaní zákrut. To znamená, že sa môžete spoľahnúť na predvídateľné, spoľahlivé ovládanie a vychutnávať si jazdu.

EBD (elektronické rozdelenie brzdnej sily)
Spoločne s protiblokovacím brzdovým systémom (ABS) nasmeruje vašu brzdnú silu presne tam, kam treba. Tento systém nastaví brzdnú silu na predných a zadných kolesách, a tým maximalizuje účinnosť brzdenia.

ECU (elektronická riadiaca jednotka)
Tento počítač dozerá na váš motor a riadi jeho činnosť.

ETCS (systém elektronického ovládania plynu)
Tento systém, tiež známy ako elektronický plyn, sníma polohu plynového pedála pomocou elektronických senzorov a ovláda systém riadenia motora. Výsledkom je okamžitá, plynulá reakcia na dotyk plynového pedála bez potreby mechanického spojenia.

EPS (elektrický posilňovač riadenia)
Elektrický posilňovač riadenia (EPS) nevyužíva na posilňovanie riadenia hydrauliku, ale elektrický motor, pričom je napájaný batériou, nie motorom vozidla. Tým sa dosahuje nižšia spotreba paliva a emisie.

Ergonomika
Ergonomika je aplikovaná veda, ktorá sa využíva na navrhovanie optimálneho ľudského prostredia. V spoločnosti Honda využívame ergonomiku na to, aby vaše vozidlo predstavovalo vrchol bezpečnosti a komfortu.

Ovládacie prvky a prístroje vozidla nájdete tam, kde logicky patria, a usilujeme sa o to, aby boli ľahko pochopiteľné a použiteľné. Venujeme pozornosť najmenším detailom – od ovládacích prvkov na volante po sedadlá vodiča, ktoré sú navrhnuté tak, aby ste sa v nich cítili pohodlne, no zároveň si udržali pozornosť.

Spotreba paliva
Spotreba paliva a emisie CO2 poskytujú dobrý obraz o vlastnostiach automobilu.

Certifikačná agentúra Vehicle Certification Agency (VCA) zaisťuje, aby všetci výrobcovia automobilov merali spotrebu paliva rovnakým spôsobom pomocou štandardného testu, aby ste si mohli modely spoľahlivo porovnať.

Grade Logic Control
Tento inteligentný systém zabudovaný v niektorých automatických prevodovkách nájde optimálny prevodový pomer podľa vášho jazdného štýlu a stavu vozovky. Je praktický najmä na kopcoch a v zákrutách.

HID (Vysokotlakový výboj)
Svetlomety HID neobsahujú žiarovky, ale xenónový plyn, ktorý sa zapáli elektrickou iskrou a produkuje biele svetlo na osvetľovanie cesty. Svetlomety sú tak jasnejšie a viditeľnosť je lepšia.

Asistent rozjazdu do kopca
Tento pomocník pri neľahkých rozjazdoch do kopca na sekundu zadrží auto, kým prejdete z brzdy na plynový pedál.

Hybrid
Naše hybridné vozidlá sú skonštruované tak, že využívajú benzín aj elektrinu, čím sa dosahujú nižšie emisie a lepšia spotreba.

ICE (zábavný systém vozidla alebo motor s vnútorným spaľovaním)
V závislosti od kontextu táto skratka označuje mediálny systém vozidla alebo motor (zvyčajne ide o prvú možnosť).

i-CTDi (inteligentné naftové vstrekovanie Common rail s turbodúchadlom)
Je to typ naftového motora namontovaný v niektorých vozidlách Honda, ktorý využíva vstrekovanie Common Rail.

i-DSi (inteligentné duálne sekvenčné zapaľovanie)
Tento motor má nižšiu spotrebu a emisie vďaka časovaniu zapaľovacích sviečok.

i-DTEC
Inteligentný motor novej generácie i-DTEC využíva najnovšiu technológiu common rail a variabilného turbodúchadla a umožňuje plynulejšiu, tichšiu, no zároveň výkonnú jazdu.

IMA (integrovaná podpora motora)
Systém integrovanej podpory motora (IMA) kombinuje benzínový a elektrický motor a využíva silu hybridnej technológie na zníženie emisií a spotreby.

i-SHIFT (inteligentné radenie)
Na rozdiel od automatickej prevodovky, i-SHIFT nemá menič krútiaceho momentu. Namiesto toho má rovnakú spojku ako manuál 1,4 a môže sa používať s volantovými radiacimi páčkami alebo vašou sekvenčnou radiacou pákou.

ISOFix (International Standards Organisation Fix)
Norma uchytenia sedačiek International Standards Organisation Fix (ISOFix) zaisťuje, aby každá detská autosedačka bola bezpečne pripevnená k podvozku vozidla a aby vaše dieťa zostalo v bezpečí.

i-VTEC
Tento inteligentný benzínový motor, ktorý kombinuje variabilné časovanie a zdvih ventilov s elektronickým riadením (VTEC) s variabilným riadením časovania (VTC), má vyšší výkon a nižšiu spotrebu a emisie.

LKAS (systém podpory riadenia vozidla v jazdnom pruhu)
systém podpory riadenia vozidla v jazdnom pruhu (LKAS) pomáha jazdiť v jazdnom pruhu na diaľniciach alebo iných cestách s označením okrajov.

Kamera namontovaná za čelným sklom spracováva obraz z cesty pred autom a potom vypočíta krútiaci moment riadenia potrebný na udržanie v jazdnom pruhu. Ak bude hroziť prechod cez označenie jazdného pruhu, upozorní vás nepretržité pípanie.

LSD (diferenciál s obmedzeným sklzom)
Diferenciál s obmedzeným sklzom (LSD), ktorý sa montuje do niektorých výkonnejších automobilov, zlepšuje trakciu kolies, na ktoré pôsobí sila.

Magic Seats
Zmiznú šľahnutím čarovného prútika… alebo aspoň potiahnutím popruhu pod sedadlom. Po zložení týchto zadných sedadiel zostane podlaha batožinového priestoru úplne rovná. Okrem toho sa dá vyklopiť sedacia časť sedadla, čím vznikne ďalší priestor na batožinu za prednými sedadlami, keby ste potrebovali trochu viac miesta.

Mechanizmus sklápania sedadiel jedným pohybom
Náš pohodlný a jednoduchý mechanizmus sklápania sedadiel jedným pohybom umožňuje pohybovať sedadlami s minimálnou námahou. Jednoducho uvoľnite zadné sedadlo a opierka hlavy sa automaticky sklopí, sedacia časť sedadla sa nakloní dopredu a operadlo sa zloží zarovno s podlahou.

Pasívna bezpečnosť
Pojem zahŕňajúci funkcie našich vozidiel, ktoré vás pomáhajú chrániť v prípade nehody. Funkcie, ako napríklad airbagy (= aktívna bezpečnosť), deformačné zóny, bočné protinárazové tyče a bezpečnostné pásy s navíjačmi s núdzovým blokovaním (ELR) (= aktívna bezpečnosť).

Pasívne bezpečnostné prvky sú všetky zariadenia, ktoré zvyšujú bezpečnosť, a pritom zostávajú pasívne. Ak sa pohybujú, sú súčasťou aktívnej bezpečnosti.

RDS (Systém rádiových údajov)
Táto technológia je súčasťou zábavného systému vozidla (ICE). Obsahuje informácie, ako napríklad názvy pesničiek, ktoré sa prenášajú cez rádiové vlny a zobrazujú sa.

Realtime 4×4
Inteligentný systém pohonu štyroch kolies, ktorý automaticky prenáša výkon na kolesá s najlepšou priľnavosťou, keď to najviac potrebujete. Vynikajúci na zrýchlenie alebo jazdu na šmykľavom teréne.

SRS (doplnkový záchytný systém)
Technológie, ako napríklad airbagy, nazývame doplnkový záchytný systém (SRS). Patria sem technológie, ktoré majú spolu s bezpečnostnými pásmi zachytiť cestujúcich v prípade nárazu.

SS (sekvenčné radenie)
Sekvenčné radenie (SS) vám poskytuje možnosť vyberať prevody cez automatickú prevodovku manuálne.

Krútiaci moment
Krútiaci moment je v širšom zmysle krútivá, rotačná sila. Pokiaľ ide o automobil, krútiaci moment pri nízkych otáčkach motora je dôležitý, aby bol motor schopný ľahko zrýchľovať od nižších otáčok.

TSA (asistent stability prívesu)
Náš asistent stability prívesu (TSA) spolu s asistentom stability vozidla (VSA) zaisťuje najvyššiu úroveň bezpečnosti pri ťahaní prívesu.

Systém TSA dokáže pomocou senzorov vhodne využívať brzdy tak, aby bolo pri jazde vozidlo aj s prívesom stabilné.

Variabilné turbodúchadlo
Vďaka variabilnému turbodúchadlu namontovanému v motore i-DTEC zažijete okamžité plynulé zrýchlenie. Turbodúchadlá tlakujú vzduch, ktorý prúdi do valcov, pomocou rotorov. Tým sa zvyšuje hustota kyslíka zo vzduchu, zlepšuje spaľovanie a vzniká vyšší výkon. Variabilné turbodúchadlá môžu automaticky meniť tlak podľa potreby.

VIN (identifikačné číslo vozidla)
Identifikačné číslo vozidla (VIN) je jedinečné číslo, ktoré sa používa na označenie automobilu. Je to niečo ako pas vášho auta.

VSA (asistent stability vozidla)
Tento systém zisťuje stratu trakcie v zákrutách, aby vám pomohol zostať v správnej stope.

Inteligentný systém monitoruje vašu rýchlosť, polohu škrtiacej klapky, uhol natočenia kolies, otáčky jednotlivých kolies, bočnú tiažovú silu a stáčavú rýchlosť a zisťuje, či nehrozí nedotáčavosť alebo pretáčavosť. Ak sa nedotáčavosť alebo pretáčavosť zaznamená, systém VSA pomocou systému ABS pribrzdí každé koleso, aby vozidlo zostalo stabilné. Je to praktické najmä v nepriaznivých jazdných podmienkach alebo ak vojdete do zákruty rýchlejšie, než je ideálne.

VTC (variabilné riadenie časovania)
Variabilné riadenie časovania (VTC) je mechanizmus, ktorý výrazne zlepšuje krútiaci moment a výkon automobilu tým, že mení uhol nastavenia nasávacieho vačkového hriadeľa vzhľadom na kľukový hriadeľ podľa zmeny otáčok motora a zaťaženia. Tento dôvtipný systém pomáha dosiahnuť vyšší krútiaci moment pri nižších otáčkach motora.

VTEC (variabilné časovanie a zdvih ventilov s elektronickým riadením)
Variabilné časovanie a zdvih ventilov s elektronickým riadením (VTEC) nastavuje ventily motora, a tak vytvára vyšší výkon, keď ho najviac potrebujete. VTEC tiež umožňuje nižšie emisie a spotrebu paliva než bežné benzínové motory.